rancang...dengan apa yang ada di tangan...

~ assalamualaikum dan salam sejahtera ~

my previous entry do tell all of ya bout my short, serabut and 'kind-a-touching' past sems, rite? well now i'm about to share what am i being to be, or finely says as what am i want to achieve on my onwards sems....
" those who fail to plan, are those who plan to fail..... "
aku suka merancang....jadi kadangkala bila apa yang aku rancangkn itu tidak menjadi seperti yang aku harapkn, mesti aku akan down...but there are so many things i learned from that unachieved plans....klu nk state dkat sini, confirm panjang berjela-jela....but believe me, i always feels that perkara ini mengajar aku untuk menjadi matang dan sedar kemampuan diri.... =)

so, mari kite go thru saje dengan apa yang aku rase aku mahu capai semester yg akn datang ini.... =)

1. JANGAN!...........tinggalkan kelas lagi......
hmmmm.....da nampak kan ape yang jadi sem lepas yad? tak kira macam mana busy pn kau, macam mana down pn kau, macam mana sakit, dan macam mana takde semangat pn kau hari itu....pastikan kelas kau sentiasa penuh.....the barakah of the ilmu itu datang bila kau ingin datang kepadanya....so jgn cepat mengalah....

2. MANAGE, SPEND and USE your time wisely....
being an SRC means that u have to be really nice and kind to your time fayyadh....treat them wisely and they shall be your great followers....bkn kn SRC sahaja, tapi ingt....kau masih ada perihal komander yg perlu diambil tahu, persatuan diploma sains uitm perlis yg perlu diberi perhatian kembali, sekretariat rukun negara yg perlu juga dipantau dan segala macam perkara lagi.....ya, kau mmg suka jadi org yang busy...lagi-lagilah sejak kau single ni, but please yad....you, urself dont want that banana to fruit two times rite...hahahaha...jadi mulalah jadi bijak

3. dont easily shed your tears
kau jantanlah...jangan nk ciwek sangat...hahaha...aku selalu advice org....
"theres no fault on you to cry, as it shows how you gratitudes Allah's gift on you...just cry..."
....tapi bila aku sndri yg 'tuuuutt'....aku rase mcm gampang...ye taw ko mmg tak pernah menangis seteruk tu....lepas ni mybe kau bole bina kembali ego itu? haha.....jadi yad, jgn suke-suke nk hadiahkn kehilangan,tekanan dan depresi kau dengan air mata....apa salahnya kau senyum aje...org pon suke tengok lesung pipit kau tu...lalala~

4. forget, forgive and forward
'dia' bukan milik kau lagi....jadi lepaskan 'dia' terbang....biarkan 'dia' bebas dengan apa dan siapa sahaja yang dirasakan'nya' bole membahagiakan...anggap pengorbanan dan segala apa yang telah kau curahkan kepada'nya' itu adalah satu pengalaman dan kemampuan diri kau utk bercinta waktu itu....dan pasti yad, kau boleh bahagiakan pula orang yg bersama kau selepas ini, lebih dari mana kau bahagiakn 'dia'......beri peluang dan ruang pada diri 'nya' dan tak lupa juga, pada diri kau....to learn and improve......jadi, lupakan deritanya ditinggalkan seseorang, maafkan 'dia' dan diri engkau sendiri, dan majulah ke depan dgn membawa pengajaran yang telah engkau dapat...you sure can do it, yad  =) 

5. teruskan membantu sesiapa sahaja, selagi aku masih mampu membantu
last  but not to be the end, aku ingin teruskan sikap ini...membantu....sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan aku....kerana aku dihidangkn dengan sebegitu bnyk bantuan, dorongan dan nasihat sewaktu jatuhnya aku....so its time for me to pay the kindness of others to the others....terima kasih kawan-kawan....you all are the most valuable treasure and wealth i had in my life.....ada antara kita tak pernah pn berjumpa dan bersapa mata, tapi gayanya seperti kita sudah lama mengenali hati budi masing-masing.....aku yakin, itu semua kerana Allah... =)


things sure can be tougher in the future....so i have to put more effort, more patience and more guts to move on....kepada kamu yang membaca entry ini ketika ini, aku pohon juga doa kamu untuk aku berjaya.....dan insyaAllah...akan aku doakan kembali kesejahteraan kamu....

jadi ini sahajalah apa yang ingin aku kongsikan.....izinkan aku menutup buku lama dan menyimpannya dalam peti kaca aku....
" i am about to create a brand new me....me who can always be seen by others as a somebody who eager to climb and climb after several bad falls.... "
let this be the last for you to think about 'her'....now starts on sprinting towards your dreams!

till next time, assalamualaikum and have a nice day

=)

Comments