yang baik untuk yang baik, yang jahat untk yg jahat?


assalamu'alaikum dan salam sejahtera

ramai orang selalu cakap...

" yang baik untuk yang baik, dan yang jahat untuk yang jahat "

and selalunya ayat ni timbul timbul bila time time clash.........hahaha

apa yang pasti ayat ini adalah ayat yang dikisarkan kepada cinta...

this is only my point of view towards the word...

note that ini adalah ayat dari Allah...jadi dia jualah yang mengetahui segala isi dan maksud di dalamnya...wallahu'alam....

actually, one of my friend did shared something about her jiwakacau things yang menghantui dirinya...and i'm the one who reminds her of this word....dan aku sertakan juga ulasan yang buat dia tersenyum kemudiannya...

jadi aku ambil keputusan untuk share dengan korang apa yang dah aku sampaikan pada dia tempoh hari...

Allah berfirman bahawasanya yang baik itu untuk yang baik...

now ramai yang sangka, si soleh akan kahwin dengan si solehah...

dan yang si penyangak akan kahwin dengan si sundal...

dah kalau macam tu, bagaimana yang jahat ini nak diingatkan perihal kebaikan? dan kalau begitu juga, kebaikan jadi sukarlah disebarkan? yang baik terus baik, ya yang itu baguslah...tapi yang jahat ini? tiada ruang pembaikan? hanya menunggu hidayah Allah? bukankah Allah suruh kita sampaikan kebaikan juga?

sekarang, think again...

apakah tak terjadi si ustaz terpaksa menikahi seorang pelacur?

dan tiadakah wanita soleh yang dinikahi seorang perompak?

kan dah lain jadinya tu? yang baik jodohnya yang jahat pulak...

aku tidaklah mengetahui semua benda, tapi aku tahu, Allah jualah yang maha merancang...dan aku terfikir, sekiranya terjadi demikian, apakah yang terjadi kepada ayat yang telah Dia nyatakan ini?

jadi, inilah yang ingin aku sampaikan, kongsi dengan kalian...

Allah kurniakan manusia ini dengan tangan, supaya kita boleh mengubah sesuatu dengan kekuatan yang ada...

Allah juga kurniakan kita kaki, supaya kita sentiasa boleh melangkah ke arah perubahan dan mengubah sesuatu...

Allah kurniakan kita mata, supaya kita boleh melihat sesuatu yang dapat memberikan inspirasi supaya kita dapat mengubah sesuatu...

Allah kurniakan kita akal, untuk kita memerhati, berfikir dan menelaah perubahan yang mampu dilakukan untuk mengubah sesuatu itu...

mulut, hidung, segala deria...tidak Allah jadikan sia sia...

jika si ustaz berkahwin dengan wanita yang sedemikian perangai dan sikapnya, aku percaya, itulah tugas dia untuk mengubah wanitanya itu ke arah kebaikan...dengan segala ilmunya, kekuatannya, dan amanahnya...sehinggalah wanita nya itu berubah menjadi baik...

maka....jadilah...

"si baik untuk si baik "

samalah juga keadaannya dengan situasi wanita yang dinikahi perompak tadi...

now is that, fikirkan pula yang jahat untuk yang jahat?

wanita soleh tadi takut dan merasa dirinya tidak mampu mengajak suaminya ke arah kebaikan...ya jadi begitu jugalah keadaanya sampai ke sudah...

selit sikit ye...kepada kaum hawa...ingatlah, pepatah Arab ada mengatakan...tangan kalian itu mampu menggoncang dunia...fikirkan apa dan mengapa boleh adanya ayat sedemikian...

now apa yang aku peasn kepada kawan aku itu adalah...tidak kira lah siapa pun pasangan dia, siapa yang dia dapat, teruk kah perangai dia, baikkah perangai dia...

lihatlah kembali dirinya itu...

jika dikurniakan Allah pasangan yang jahat, maka pimpinlah tangannya ke arah kebaikan dan bawalah dia terbang...

dan sekiranya pasangannya itu sedia baik, janganlah diheret dirinya seiring dengan kejahatan dirimu

masalahnya sekarang ni...dah pasangan itu jahat, kejam, zalim.....ditinggalkan pula...kononnya mahu menunggu yang baik datang...

pulaaaaak~

*sudahnye jiwe kacaw...hahahaha

bersyukurlah dengan apa yang ada...dia telah dan sedang ada untuk, bersama kamu...maka bentuklah hubungan yang baik...

jangan jadi macam aku....

senang meninggalkan dan ditinggalkan....

*hang dok wat tacing pa yad.........geli ngat aih.....

jadi berusahalah sehingga kalian mendapatkan yang si baik dengan yang baik...jangan sampai jadinya yang si jahat dengan yang jahat....

usaha itu penting!

aku pun sebenarnya tengah memperbaiki diri, dan belajar banyak benda...hidup jangan berhenti belajar...

aku nak pegi main badminton nih...so aku tamatkanlah penulisan panjang lebar aku ni...

" jangan diharap kekasih yang baik, sekiranya dirimu tidak sebaik mana...dan andai diberikan kekasih yang bagaimana pun sikapnya, ingatlah, dirimu itulah pembentuknya...salinglah berpimpinan... "

ini cuma pandangan aku...

wallahu'alam

till then, assalamu'alaikum and have a nice day


Comments

  1. wahhh...indah betul frasa ni... hmm agree Allah mang dh sediakan diri kita ngn insan sebaiknya... buruknya kita sama ngn buruk isteri ato suami kita... Allah da balancekn da cume kita je xsedar kerna kita byk menilai pe yg kita nmpk sedangkn byk benda yg kita xnmpk..itulah perancangn Allah... renung2kan n selmat beramal...

    ReplyDelete
  2. setuju.... ^__________^... sgggttt.... hehehe...

    ReplyDelete
  3. eman> yeah...got the poin...kadang kadang, Allah mahu kita yang merealisasikn 'yang baik untuk yang baik' itu...bkn sekadar menunggu tanpa usaha =)

    ReplyDelete
  4. dream writer> alhamdulillah...insyaAllah =)

    ReplyDelete
  5. thanks =) teruskn ikut blog ni ye =)

    ReplyDelete

Post a Comment