cerita di perpustakaan


assalamu'alaikum dan salam sejahtera

ada balik...hahaha..

actually hari tu ade masalah sikit...tutup blog sebab tak sanggup tengok blog ni lama sangat tak ber-update, and of course, sebab kepala berat dengan hal hal menyesakkan otak...

tapi jangan gusar....

aku dah ada mood nak menulis balik...hakhak...

so here is another story of mine...a kosong-kosong punya story yang saja saja aku nak tulis...

as time past by, things i wrote here in this blog, are things that i'll read again when i feel down...

looking back at the wills, the determination, the aspire, the stories i have on my previous time, much to says that i've been on a such long path of recognizing the world and things around...

 so entry kali ini, adalah salah satu cerita yang turut terpalit di sepanjang perjalanan yang panjang ini...


* * *

songs that accompany while writing this entry: mengenangmu(kerispatih), bila rasaku ini rasamu(kerispatih), ache(james carrington) 

langkah aku perlahan petang itu...kerana hari itu kukira tidak seperti selalu...tiada apa untuk dikejarkan dan dikerjakan dengan serius...zahirnya begitulah...tapi dalam planner aku, ada banyak juga lagi kerja yang bertunggak...kata hati, aku perlu fokus dahulu pada peperiksaan akhir yang kian mendatang, tak lama saja lagi...
 langkah aku tika itu sengaja aku tujukan ke perpustakaan...satu-satunya perpustakaan di UITM Perlis, Perpustakaan Dato Ja'afar Hasan itulah...mendung hari itu, tak seperti selalu...mungkin menunggu waktu untuk turunnya hujan...aku senyum tiris...langkah yang sedang aku dayakan ini adalah langkah yang dah sekian lama tidak ku lakukan...ya...aku sudah lama tidak ke perpustakaan itu...rasanya seperti sudah terlalu lama.........
samar-samar kelihatan beberapa orang pelajar sedang berhiruk pikuk di situ...macam ramai...musim study week memang macam inilah perpustakaan ni...aku dengan muka seposen(macam biasa) mulai lepas ke ruang depan library, terus ke rak simpanan beg, lantas meletakkan beg di celah kotak rak...sejenak aku berpaling ke belakang, aku ternampak beberapa orang pelajar siswi sedang duduk di tangga kecil berhadapan pintu masuk perpustakaan...langkah yang seakan pantas tadi, mati....aku terpaku dan dada mulai sakit melihatkan itu...serentak itu juga, memori dan kenangan itu bermain dengan automatiknya di ruang otak aku ini........
aku pejamkan mata seketika, melirik senyuman kecil yang pahit dan menggeleng perlahan... 
aku lantas berpaling dan terus masuk ke ruang utama perpustakaan, tidak menoleh ke banyak arah, menuruni anak tangga dan terus ke ruang akhbar...lewat aku di ruangan akhbar,tiba tiba, terperasan akan aku kelibat aku..ya, kelibat tubuh aku sendiri..dan dia...sekali lagi...dada aku sesak...dan sebak......
aku mulai tunduk, dan melangkah lagi, mencari cari pula meja study private untuk aku labuhkan punggung untuk menelaah...meja dipenuhi pelajar namun keheningan masih telap...mujur ada sebuah lagi meja kosong...aku lantas ke meja tersebut....
tubuh dihenyak ke atas kerusi di  meja berkenaan, dan aku mulai terperasan...kerusi baru...kalau dulu, saat itu pasti aku akan berlegar legar dahulu, mencari kerusi yang lebih elok dan tidak berbunyi...mata seraya tertancap ke lelangit ruang itu...sudah terletak kain curtain bewarna kuning ungu...fikirku, banyak perubahan juga perpustakaan ini...  
aku lalu terus dengan ulangkaji yang telah aku rancangkan.....
saat aku mulai menguap (mungkin sudah tepu untuk sesi ulangkaji waktu itu) penggera perpustakaan berbunyi...hampir terperanjat aku dibuatnya...itu satulah...tidak juga berubah...aku tersenyum lagi.... aku bingkas bangun, mengemas meja dan menuju kembali ke pintu keluar perpustakaan...sepanjang langkah aku ke pintu keluar, leret mata melewati ruang akhbar tadi... 'kami' tiada di situ...aku berkalih dan berlalu pergi.....
 usai urusan berkemas, aku melangkah perlahan untuk pulang ke kolej...berjalan keluar dari perpustakaan bermakna aku perlu melewati laluan becermin yang menampakkan satu sudut perpustakaan itu...sedaya upaya cuba aku tahan dari menoleh...tapi aku tertoleh jugak...dan inilah yang menyakitkan... 'kami' ada di meja itu, meja yang pernah menjadi tempat aku berdating dengannya kali pertama dahulu...segalanya bermain kembali di ruang otak yang dalam ini...lama meja itu kutenung, sehinggalah sepasang pelajar siswa dan siswa mulai mampir ke meja itu...'kami' sudah lesap dari meja itu...cuma keluhan berat dan perlahan mampu aku lakukan saat itu...langkahku terus ke ruang depan perpustakaan, meninggalkan semuanya di belakang...
kusedari saja waktu itu sedang hujan rupanya....tidak lebat, cuma rintiknya kerap...malas menunggu, aku selamba sahaja melangkah keluar dari ruang depan perpustakaan itu dan membelok ke ruang pejalan kaki yang berhadapan dengan makmal kimia...niatku ingin lekas pulang ke bilik dan tidur.....dalam kehujanan, aku seperti berlari-lari anak...namun sekali lagi...larian kecil ini kembali berderap perlahan, sangat perlahan.....dan akhirnya mati...
 anak mata sekali lagi tertancap ke sepanjang pedestrian yang lurus itu.... 'kami' di bawah payung, sedang berjalan perlahan di laluan itu...aku cuma melihat...iris mata ini kian hangat, walaupun sekitarku waktu itu adalah sebaliknya....'mereka' melewati tangga kecil dan aku cuma mengekor....tangan menggengam erat bahagian kiri dada ini....
saat itu, hujan menenggelamkan air mata, dan sengaja aku manfaatkan peluang masa itu sebaiknya....sesungguhnya, hujan memanglah rahmat.......
aku kuatkan daya, kembali berlari anak, dan mulai melepasi 'mereka'....  
.di penghujung laluan itu, aku kembali menoleh...tiada apa...'kami' telah kembali kemas di dalam hati dan otak ini...hujan masih rintik, sejuk kian menikam tulang...aku lantas berkalih dengan disertai senyuman hiba, terus berjalan ke anjung siswa........
  
* * *
 
rasanya aku memang dah lama tidak ke sana....sejak dari semester ke 3 dulu...aku sekarang dah sem 5...ada jugak kot aku kesana dalam masa sem 3 ke 5 tu, tapi taklah lekat pun kat situ...kalau adapun sekejap sekejap...tak sanggup...hahaha

aku bukan sakit halusinasi or wutsoever penyakit pelik pelik yang kronik okaay~ biasalah kenangan....kadang kadang berputar dengan automatik...dengan aku sebagai penonton, penonton kepada memori diri sendiri....

hidup tetap terus....dengan kisah kisah yang telah berlalu sebagai sesuatu untuk dihargai...sekurang kurangnya, ia adalah bunga senyuman masa lampau aku....

" for the tears that comes out, somehow i do feel weakened...but tears aren't just things that tell the misery i've been through, but it contains more and complicate to describe...thats why i'm here, still standing, smiling though its not that nice..."

now that i've got the guts to write this, cause i know she'll not that interest in me anymore...even for what i've wrote, here in this small blog of mine...

 till then, assalamu'alaikum and have a nice day
 


Comments

  1. :)... Allah sediakan yg lebih baik buatmu walaupun mungkin tidak akan sama.. :) rencana Allah ternyata lebih sempurna.. biarkan kenangan menjadi ingatan yg mengindahkah kisah sebuah kehidupan... langkah kaki tetap perlu diteruskan.. :) sweettt... story... ^______^

    ReplyDelete
  2. patut la hari tu ieja try buka blog ni x boleh.. ckp dah delete..a bit shock..huhu..even x taw sgt just nk ckp nie je komen utk post abg kali nie..(Al-Ankabut:2)& (Ar-Ra'd:28)..
    be strong..=)

    ReplyDelete
  3. thanx for the sharing...truskn mnyokong ye :)

    ReplyDelete

Post a Comment