apa ada dengan raya?


assalamu'alaikum dan salam sejahtera

raya bukan best....bosan aje lebih...orang datang kacau rumah...budak datang sebab nak kutip duit....dah lah rumah nak kena renovate bagai....susah susah buat ape? dah lah tu bile orang datang rumah, bising lagi, dah setel nak kena kemas lagi, potong stim aku tengok tv lagi....

kalau ade ayat ayat cenggini dalam paleotak korang....meh bagi pipi mulus korang tu....aku nak pelepap siket....

tak aku nafikan raya tu memang bukan semanjang saat nak best...tapi still, ade best nye dari takde best langsung...biarlah takde berbaju baru berseluar baru berkasut baru ber awek baru pun.......

kemeriahan dan nilai di dalam aidilfitri itu yang perlu kita selami sebenarnya...

raya pertama dan kedua aku di Astana Raja, Negeri Sembilan, di rumah kayu bertangga papan, betul betul berhadapan dengan makam bersejarah, Makam Raja Melewar....cantik, kegemaran aku...entah kenapa...






keturunan raja? no komen....tak nak cerita sini...nanti orang baca...
*dah tu kau buat blog ni orang tak baca ke yad.....? -__-"

anyway...teruskan cerita...raya ketiga aku pulak di Bagan Dato, Perak...rumah yang hampir usang dengan titi kecil yang tampak kurang kukuh....tapi persekitarannya pun tetap jadi kegemaran aku....pun entah kenapa...
*banyak kau punye pun......

p/s: gambar kampung kat bagan dato' aku tak sempat nak ambik...lain kali lah ye...

apa ada kalau aku balik beraya di kampung?

bukan kuih raya kampung-made yang berbekas bekas, bukan dara gemalai pingitan kampung yang dah macam minah rempit, hatta sungai yang mengalir jernih (dulu) tapi sekarang dah keruh....

tapi sesuatu yang aku gelar memori....memori mereka....

siapa mereka?

ayah, ibu, arwah atuk belah ayah, arwah atuk belah ibu, opah, wan, wan saudara, opah saudara, atuk saudara, pakcik makcik, pak long mak long, pak ngah mak ngah, paktam maktam, pak lang, paksu maksu....juga sewaktu dengannya lah...

semua ada kisah silam, memori dan kenangan yang rajin dibawa pulang sewaktu raya....ringan pula mulut berkongsi cerita...berderai juga ketawa serentak plot cerita dirembes keluar oleh mulut si pencerita...

ya..aku suka mendengar kisah mereka....

zaman kecil yang susah tapi masih menggembirakan, penuh warna warni yang ku kira boleh aku tancapkan sebagai lukisan imiginasi fikiran aku...

bagaimana ayah dengan kehidupannya sebagai anak yatim sewaktu kecil...

bagaimana ibu sebagai anak perempuan kepada seorang soldadu tanah tumpah darah tercinta...

bagaimana ceritanya ayah dahulu seorang jaguh takraw di Sungai Balai, dihidang lauk guli kaca akibat leka bermain guli sehingga lupa ke kedai, basikal tua kesayangan dan arwah onyang yang penyayang tapi tegas...

ibu pun tidak kurang...menjadi seorang anak gadis pingitan ramai seusia mudanya sahaja sudah berjaya mencalit banyak warna buat lakaran nostalgia di minda...

aku ralit mendengarnya....suka juga memasang telinga...

dalam otak, aku cuma mampu mencanting perjalanan singkat mereka meniti hari sehingga ke usia kini...

bagaimana mengenali ayah dan ibu?

ya dari situlah...walau tak banyak, masih juga ada isinya...

mungkin sebab itulah aku selalu ingin ke kampung waktu raya...

untuk diperdengarkan lagi ceritera ceritera mereka....kisah kisah yang menggamit senyuman dan memori...

aku gembira melihat mereka bila diungkit kisah sedemikian...seolahnya kembali muda, bersemangat...

namun, masih aku tahu juga...masalah dan kancah mampir juga disebalik warna warna kegembiraan kenangan  mereka....semua orang pun ada masa silam yang pahit kan....

apa yang paling utama bagi aku adalah nilai dalam setiap kisah mereka...

bagaimana berhadapan kepayahan hidup, kelangsungan berfikir secara kritis dan matang, serta erti menghargai dan mensyukuri mudahnya zaman sekarang...

mengenangkan itu, ya tersenyumlah aku....

andai suatu hari nanti aku di tempat mereka, memegang tampuk gelaran ayah merangkap pak lang dan pak tam, apakah aku juga punya modal untuk diceritakan?

" zaman ayah dulu, ayah main iPad jee......."

errkkk.....!!

(-___-")

till then, assalamu'alaikum and have a nice day....




Comments

  1. abg,ayah yg maju..hahaha..time ank abg fydh nnt ntah pape g yg dowg main..

    ReplyDelete
  2. Hargailah apa yang kita ada & raikanlah setiap kelebihan yang kita dapat.

    Tak semua ada peluang, kampung & keluarga macam fydh. Ramai juga yang terpaksa harungi kesedihan & kepayahan yang tak mampu kita bayangkan dalam kehidupan mereka, yang menjadi lebih perit ketika musim perayaan.

    Tak semua juga dapat hayati apa yang mereka lalui. Sama ada ego ataupun kurang kematangan, setiap pengalaman dalam hidup mereka dianggap tiada nilai untuk mereka selami hikmah di sebalik kejadiannnya.

    ReplyDelete
  3. ieja> hahaha..tak taw lah...tyme tu nk panggil i ape pulak lah kn...

    ReplyDelete
  4. zephyr> Allah maha adil...yang sedih pasti disusuli kegembiraan pula kemudiannya...percaya dan yakin...

    ReplyDelete
  5. ha'ah..btw best la ada kampung n cantik plak tu..

    ReplyDelete

Post a Comment