di hentian rehat itu...


alis mata seakan-akan sudah terlalu berat...

mujur kepala masih tegak melihat jalan...

mengantuk sebenarnya aku waktu itu...tapi digagahkan juga memegang stereng kereta...

sesekali aku jeling ibu di sebelah..dalam kesamaran neon di lebuhraya itu, dapat ku tangkap wajah keletihannya...

ayah di belakang sudah pun ketiduran, dapat ku fahamilah betapa letihnya dia memandu sedari awal subuh ke Arau siang tadi...

perlahan saja kereta dipandu malam itu...mengenangkan usia ibu yang lewat dan ayah yang sedang tidur, memang tindakan itu sengaja aku buat...tapi itu jugalah rasanya punca aku jadi mengantuk...

terlihat pula tiba tiba akan papan tanda ke susur masuk hentian Rehat dan Rawat di sebelah kiri...

bicara meminta izin dari ibu aku langsungkan, dan lantas stereng kereta dipulas menghala ke susur masuk hentian berkenaan, setelah dipersetujui ibu...




kereta kemudiaanya di parkir, enjin di matikan, dan kami sekeluarga masing masing mulai perlahan keluar dari perut kereta...

ayah langsung ke bahagian ruang makan di sebelah kiri, dan aku pula mengiringi ibu ke bilik air di bahagian belah kanan...

tak bercadang pula untuk masuk ke ruang bilik air, aku cuma menunggu ibu di bangku di luar, dengan tangan memegang beg tangan ibu...

tiba tiba, aku terlihat pula sepasang cermin mata yang ditinggalkan/tertinggal di sudut bangku itu...

seraya itu juga, aku disapa seorang tua yang menyarung baju putih hijau...aku lihat dia memegang batang mop, kelihatannya usai sahaja membersihkan ruang bilik air di belakang...

" tengok tu, adik...orang sekarang...main tinggal aje barang barang dia...lepas tu nanti, tuduh kita pula yang ambil... "

aku sedikit terkedu, lantas berdiri perlahan...

dan si tua menyambung lagi gumamnya..

" selalu ada report dari costumer dekat sini, cakap kami pekerja kat sini suka curi barang...padahal barang tu yang sengaja mereka tinggalkan...tu contohnye la tu...walaupun sekadar spek mata, tapi kalau dah barang sendiri, tak tahu nak jaga? bila hilang, disalahkan orang lain pula...yang susahnya bila bos datang kat kita, marah marah...katanya ada duan dari pelanggan pasal barang hilang dan dicuri... "

aku cuma tersenyum, dan memberi sedikit bahasa badan ringkas tanda mendengar isi yang ingin diperkatakan si tua...

" pakcik ni bekas askar...tahu bagaimana sukar mencari sesuatu yang baik untuk kehidupan...apa ingat kita ni teringin nak sara anak bini keluarga dengan benda benda begitu? "

nadanya, si orang tua itu, tidak pun keras...bila mendengarnya, aku rasa ia lebih kepada sesal dan kecewa...

cakap si tua itu, ada isinya...ada titik baiknya...

sebelum si tua pergi, bahu aku ditepuk kemas...dan diberinya sedikit pesan...

" bagus yang ini...menolong emaknya... "

aku tersenyum, dan si tua mulai beredar perlahan...

aku sedikit tunduk, mulai berfikir...

dan tak lama kemudian, aku disapa pula oleh ibu....dan kami saling beriringan ke ruang makan..dari kejauhan, terlihat ayah sedang menunggu...

~

perjalanan yang berbaki buat aku sedikit terkenang kata kata si tua itu...

ayat nya itu buat aku berfikir dalam juga...


 " pakcik ni bekas askar...tahu bagaimana sukar mencari sesuatu yang baik untuk kehidupan "




bagi kalian, apa yang kalian fikir?


till then, assalamu'alaikum and have a nice day

Comments

Post a Comment