politik?

assalamu'alaikum dan salam sejahtera

aku seorang wakil pelajar, dan kononnya, politik adalah perkara yang tak lari jauh dari jalan yang sedang aku lalui ini...

harus aku akui, ada betul nya apa yang orang selalu sangka ni...

tapi......

aku suka nak ulang, semua itu pilihan diri sendiri.....

terlibat dengan politik, walau sekecil mana peranan atau jalan cerita, samaada politik kampus, politik negara, mahupun politik dunia, itu semua atas kehendak diri sendiri...

aku tak nak pergi terlalu jauh, tak juga mahu mencakupi politik Malaysia yang sedia ada masa kini...

cukup untuk bercerita sikit sikit tentang pengalaman yang telah dan sedang aku lalui sepanjang menjadi wakil pelajar di institusi pengajian tinggi ni...

but i can't yet tell what going to happen in the future...its a story that written , still written....


* * *

theres this person who predicted me as the next next next prime minister of Malaysia...it was said right in front of me...aku senyum simpul saje.........

but on second thought, after several personal problems that happened between us, that person suddenly turn its point of view....and claimed that i'll might ended up being rebellious like Anuar Ibrahim!

HAHAHA
(masa rapat, semua pun baik...bila problem, nohorom buruk sesaje citenye....)

leave that person punye 'tilik nasib' behind...macam...err...hahahaha...know what i mean?...hahaha

so theres another person cakap dekat aku jugak...dia seorang rakan wakil pelajar di institusi lain, di sebelah selatan sana...

katanya...

' beritahu aku bila kau dah betul betul berminat dengan politik...kita boleh pergi jauh...aku suka cara kau, apa kau fikir, macam mana kau sampaikan apa kau fikir...kau cuma perlu apa yang aku ibaratkan sebagai booster...kita boleh berlari bersama... '

again aku senyum simpul sajeee...

even my father asked me of something, for all of a sudden, after several career discussions i've made with him...(its not a discussion i can tell...cause i'd rather put myself in silence, and listen to the long-talks-advise my fathers did)

ayah tanya....

' yad, taknak try amek degree law? '

kening jatuh, mata sedikit buntang, mulut terherot

" the heck...? (-,-") "
monolog dalaman semata


* * *

maaflah..aku memilih untuk tidak berkecimpung secara serius...

tapi jangan sangka aku tak ambil kisah....

apa yang berlaku di sekeliling, aku cakna semampu mungkin, perhati dengan deria, generate dengan akal...

jadi jika mahu tahu bagaimana, apa yang aku tahu, sediakan ruang yang baik untuk kita bersembang...

banyak soalan untuk kita saling fikirkan, banyak pula jawapan yang boleh kita kongsikan...

keberadaan aku dalam organisasi berkepimpinan seperti yang sedia ada ini, berani aku katakan, buat aku boleh berfikir sedikit jauh...sedikit jauh, pada aku...

jadi kalau mahu berdiskusi soal politik, pastikan kau tidak datang pada aku dengan pengetahuan dan pegangan kau yang hanya pada sebelah pihak...dan pastikan juga, kau tak sombong mendengar, murni berbincang...aku tak akan mempengaruhi, aku cuma akan buat kau terfikir, berfikir....aku tak akan kata si polan itu bagus, si polan itu gampang, si anu itu bijak, si anu itu bodoh...

sebab aku tak berpihak secara terus pada mana mana pun badan bersentimen, so-called parti perjuangan, kesatuan berkepentingan, individu berpengaruh mahupun birokrasi aristokratik 

aku adalah aku...

jadi di sini, mari kita jadi matang dan rasional...

owh ya...pastikan kau tahu juga apa definisi POLITIK itu, sebelum kita bersembang.....bahasanya dan istilahnya...itu lebih baik...

sebab dari pengalaman yang aku dah lalui, sangatlah susah nak berdiskusi soal politik dengan orang yang hanya-konon-paham-dan-tahu pasal politik ni....

 " kau tahu tak semestinya kau faham, tapi bila kau faham secara automatiknya kau tahu "

aku tak suka berdebat, sebab berdebat maknanya mencari salah orang untuk kita tukar kepada kebenaran...

aku suka diskusi...itulah wadah bertukar pendapat, mencari maklumat, dan membezakan antara ilmu sah atau wasiah....dan aku boleh selitkan pengalaman yang aku sendiri lalui dalam diskusi itu, insyaallah...

aku nak pergi study, so sampai sini je lah apa aku nak cakap...

till then, assalamu'alaikum and have a nice day


Comments