cuti sekolah, aku berkhatan



assalamu'alaikum, salam sejahtera


jangan sengalkan otak...aku berkhatan lama dah...

tapi betoi la aku berkhatan time aku cuti sekolah dulu...so title tu tak salah...hahaha

Alhamdulillah selesai kenduri kesyukuran untuk adik saudara aku di Tampin...

In Shaa Allah dalam beberapa minggu lagi jadi la tu dia berkhatan...dia ye...bukan aku...jangan sengal otak...

for a moment, aku terkenang pulak zaman aku berkhatan dulu...

cuti sekolah, aku darjah 4, dekat kampung...

aku berkhatan sekali dengan sorang lagi sedara aku...umur pun tak jauh beza, so, takde masalah pun buaat sekali...

malam sebelum aku disunatkan, semua orang pakat saiko...

macam kena gigit rimau lah, macam kena langgar lori lah, suruh makan ayam banyak lah, nak potong nanti tok mudim bagi pilih pisaunye lah, sunat dengan tok mudim ni lagi sakitlah, cucuk bius banyak kali lah, darah memancut boleh nampak lah...

dusta belaka! 

HAHAHA

aku dengar je...sengih...goyang la jugak...tapi aku maintain buat buat tak gusar...hahaha

esok pagi tu, ibu aku kejut aku dari tidur...dengan mamai mamainye, pergi bilik air mandi...macam nak terlupa pulak aku kena sunat pagi tu...

dalam bilik air, aku gosok gigi, itu jam baru aku tersedar...ibu tunggu aku kat luar bilik air, takut aku lari gamaknye....come on, ibu...ini payad ok...phewphewphew.......

pagi tu aku akui, aku mandi agak lama sikit...sikit...serius...

setel, aku naik, sarung kain pelikat baru yang ayah bagi...

arwah atuk aku dah tunggu aku dekat pintu...doktor dah datang katanya...

arwah pimpin aku ke ruang persunatan aku...aku tengok, ada sorang lelaki muda pakai baju kaler putih,

aku tanya dalam hati: "laah...mane nye tok mudim? takkan dia ni kot..."

sebelah dia ada sorang perempuan...halahaiiii...malu aku masa tu...

arwah suruh aku baring...lelaki tu sapa aku, bagi salam, senyum...perempuan tu pun ikut bagi salam jugak...

lelaki tu cuba buka topik nak sembang...konon nak alih perhatian aku la tu...

aku rilek je...tapi senyum kelat...

takut woi...dah nama pun budak kecik, termakan la jugak saiko orang...

dia tanya aku, dah sedia ke?

aku angguk je...nak bercakap masa tu pun tak berselera...air liur pun rasa payau..

lelaki tu start bius aku...yang ni sakit...arwah atuk aku kat sebelah, cakaa kat aku; "kalau nak jadi askar, kena tahan peluru pestol...pestol lagi sakit dari bius..."

terus aku meng-kacak-kan semula diri...kembang kempis hidung tahan sakit...

lelaki tu tanya; "sakit dik?"

aku jawab; "taaaaak..."

selesai dibius, aku macam dah tak berapa nak rasa apa apa...

so aku tengok je apa pasangan berbaju putih tu buat...aku nampak gunting dia pegang, aku nampak pisau guna, aku nampak picagari dia suntik aku...

ayah datang, aku pandang ayah...ibu datang, aku pandang ibu...saudara mara lain datang, aku sengih...

tengah aku terkebil kebil, tiba tiba doktor kata dah siap...

aik? siap? laaa...

aku cuba nak bangun...lelaki tu tahan aku...

"jahitnye belum siap lagi dik...nak pegi main bola dah ke?"

aku sengih lagi...

cis...belum siap lagi la makna nya tu doktor oi...

tak lama, barulah aku dibenarkan pergi...

memandangkan aku ni bersunatnya di rumah sahaja, maka tidaklah perit sangat...tilam aku pun tak jauh dari tempat aku di'kerja'kan...

ber'penguin'lah aku terkedek kedek ke tempat perbaringan...

belum pun sempat aku sampai ke tilam, ibu bagi aku satu bekas macam tapis...bukan tapis yang kau buat tapis teh tu...jangan sengal...

yang ni...


gambar di-search dan diambil dari salam2benua.blogspot; menerusi google images


abaikan terung, cili, pisau dan figura siput babi bewarna kelabu...ia tiada kaitan...

bekas yang aku maksudkan, macam bekas warna kuning dalam gambar di atas...tak nampak? mohon mengucap dan istighfar..

sambung stori, lepas aku dihulurkan bekas tu, aku ingat la nak buat apa dengan benda alah tu, aku letak lah bekas tu kat tepi...ibu aku ambik bekas tu, cucuh kat bawah kain aku...

rupanya itu la pelindung fizikal kalis ancaman untuk luka sunat aku dari tersentuhan benda yang tak diingini...

beberapa minit lepas tu, entah kenapa, aku terasa sakit...ibu kata, bius dah habis kesannya...

maka itu jam, menekup muka lah aku ke bantal, menahan sakit...ada la sekali sekali tumbuk lantai papan rumah wan tu...nasib baik tak roboh rumah..mintak maap wan...hekhek
jadinya, bekas tu la yang teman aku sepanjang waktu persunatan aku dulu...

tak macam orang lain...orang selalunya ada yang guna kotak, ikat bucu kain kat siling, pegang ujung kain dengan tangan etc etc...

aku guna bekas kecik tu je...rongga rongga kat bekas tu buat angin sepoi sepoi mudah masuk, dan secara tak langsung, membuatkan luka khatan aku cepat kering...

brilliant!

kreatif ibu ayah aku...chelet sket!

dengan bekas tu aku berlari lari, melompat lompat dan tidur...serius...dan tidur...

malam pertama lepas aku dikhatankan, aku tidur dalam kekejangan, menahan dan mengeraskan badan supaya tak banyak pergerakan berlaku waktu aku tidur...aku tidur lasak, harap maklum...tangan atas bekas, mata tak berapa nak tutup...misery...hahahaha

malam kedua, aku loosen up a bit...tangan dah tak letak atas bekas, aku tidur telentang...Alhamdulillah tidur lena, tiada apa berlaku...

malam ketiga, apa punya hal entah, aku tak sedar aku tertidur ke apa, bangun pagi esoknya, aku tengok bekas tapis tu dah melayang entah ke mana...gelabah badak aku...cari punya cari, jumpa bawah kerusi...hahahaha

aneh sekaaaali...aku tidur umpama diawanan...tak rasa sakit apa pun...luka dah baik kot...

tak lama lepas tu, aku pun berhenti guna bekas tu...pakai kain macam biasa...semuanya, kalau dihitung kira, adalah dalam seminggu tempohnya...

kejap je...kira kalau ada korang jumpa budak yang sakit sunat lama lama, kau kelepapkan aje dahi nye...mengada ngada je tu...apa nak sakit sampai habis cuti sekolah ke apa?

konklusinya, sebelum aku menutup entri kali ini, aku cadangkan...



GUNALAH BEKAS TAPIS!
efektif, praktikal dan lancar



dapatkan di pasaraya,pasar malam,pasar tani yang terpilih...
*terung, cili, pisau dan figura siput babi dijual berasingan...


:)


till then, assalamu'alaikum, have a nice day



Comments